Social media w rekrutacji stały się cennym narzędziem, zarówno dla rekruterów, jak i osób szukających zatrudniania. Kiedyś rekrutacja polegała na przeglądaniu przesłanych przez kandydatów ogłoszeń, rozmowach, ewentualnych testach sprawdzających kompetencje. Dziś czasy są zupełnie inne, wiele spraw przeniosło się do internetu.
Niemal każdy z nas posiada konto w mediach społecznościowych, korzysta z Facebooka i popularnych komunikatorów. Popularne stało się stwierdzenie, że jeżeli kogoś lub czegoś nie ma w sieci, to znaczy, że nie istnieje. Zmieniły się również metody poszukiwania kandydatów do pracy, na popularności zyskały portale społecznościowe, dzięki którym można znaleźć prawdziwego specjalistę w wybranej dziedzinie. Dlaczego stają się tak rozpowszechnione, z jakich stron najczęściej korzystają specjaliści HR?
Social media w rekrutacji – co sprawia, że są tak popularne?
Social media to różnego typu serwisy, skupiające osoby o zbliżonych poglądach i zainteresowaniach, które umożliwiają szybko wymianę informacji, publikowanie zdjęć czy filmików, umieszczanie informacji o sobie. Najbardziej znane to Facebook, Instagram, TikTok czy YouTube. Korzystają z nich najczęściej osoby młode i w średnim wieku, które za pomocą portali nawiązują kontakty społeczne, poznają nowe osoby, a nawet szukają pracy.
W social mediach można pochwalić się swoimi umiejętnościami, osiągnięciami oraz ogłosić światu, że szukamy pracy. Warto dołączyć do grup, które skupiają osoby szukające zatrudnienia w danej branży. Strony są często odwiedzane przez rekurterów, którzy w ten sposób mogą wypatrzyć idealnego kandydata. W sieci działają również bardziej specjalistyczne serwisy, skupiające się typowo na zatrudnianiu.
Social media w rekrutacji to głównie serwis LinkedIn i Golden Line, a także wszystkim znany Facebook czy Instagram.
Znane portale społecznościowe związane z zatrudnieniem
Jak wspominano częściej, w Polsce najbardziej znane social media w rekrutacji to LinkedIn i Golden Line. Mogą się na nich zarejestrować osoby, które szukają zatrudnienia, jak i rekruterzy, którzy dzięki ogromnemu zasięgowi, mogą znaleźć idealnych kandydatów do pracy. W ten sposób rekrutowani są głównie specjaliści z wyższym wykształceniem, z dziedziny informatyki, prawa, bezpieczeństwa, ekonomii itp.
W serwisach można umieścić dokładny opis kariery zawodowej, wymienić umiejętności, poinformować rekruterów, jakiej pracy szukamy. Social media w rekrutacji wykorzystują najczęściej duże, międzynarodowe firmy, które już od lat znają możliwości, jakie daje internet. Zazwyczaj sprawdzają portale tj.:
- LinkedIn – jest to portal, przez który największa liczba firm na świecie szuka przyszłych pracowników. Jest na nim zarejestrowanych ponad 300 milionów członków. Zrzesza 3 główne grupy użytkowników, tzn. osoby poszukujące pracy, osoby prowadzące własną działalność gospodarczą oraz osoby reprezentujące pracodawcę. Celem serwisu jest umożliwienie kontaktów zawodowo-biznesowych. Na portalu można na bieżąco aktualizować swoją karierę, uaktualnić dane, dotyczące ukończonych szkoleń czy kursów, opisać wykształcenie, doświadczenie zawodowe, członkostwo w organizacjach, uzyskane wyróżnienia i nagrody, pokazać publikacje itp. Portal jest odwiedzany przez rekruterów, którzy do wybranych kandydatów wysyłają zaproszenia do kolejnych etapów rekrutacji. Założenie podstawowego konta na portalu jest darmowe, a daje ogromne możliwości.
- GoldenLine – to strona popularna w Polsce, korzysta z niej 1,85 mln zarejestrowanych użytkowników. Działa na podobnych zasadach jak LinkedIn, można na niej znaleźć informacje o pracodawcy, ciekawe oferty pracy, kontaktować się z wybranymi osobami. Zakładając darmowy profil, warto podać doświadczenie zawodowe, umiejętności, które posiadamy, zdobyte wykształcenie, poziom znajomości języków obcych, podsumowanie zawodowe, kontakt, specjalizację, szkolenia czy hobby. Dzięki temu rekruterzy będą mogli szybko nawiązać kontakt z osobą, która wzbudzi ich zainteresowanie.
- Facebook – to bardzo popularny serwis, który kiedyś służył wyłącznie kontaktom towarzyszki, dziś stał się miejscem, gdzie firmy mogą zaprezentować swoją działalność, strukturę, pochwalić się budowaniem dobrych relacji z pracownikami. Wiele firm tworzy na Facebooku osobne strony, w których uwiesza oferty pracy czy stażu. Obecność na serwisie pozwala dotrzeć do szerokiego grona, w tym również do kandydatów pasywnych, którzy nie szukają obecnie zatrudnienia. To dobre miejsce, aby zaprezentować markę, wzmocnić jej pozycje.
- Instagram – to kolejne miejsce, dzięki któremu znalezienie pracy staje się prostsze. Obecnie coraz więcej zakładów prowadzi firmowy Instagram, na którym pokazuje atmosferę, panującą w zakładzie pracy. Przyszli kandydaci mogą zobaczyć, że zatrudnione osoby są zadowolone z tego, co robią, sprawdzić, czy firma dba o ich rozwój, czy organizuje różnego typu imprezy integracyjne itp.
- TikTok – to miejsce w sieci, skupiające młodych ludzi, którzy chcą zaprezentować światu swoje umiejętności. Na serwis coraz częściej zaglądają specjaliści ds. HR, którzy wśród zarejestrowanych osób szukają prawdziwego „skarbu”. Na TikToku można również znaleźć wskazówki, jak znaleźć wymarzoną pracę, czy jak zaprezentować się na rozmowie rekrutacyjnej.
Social media w rekrutacji – ocena kandydatów
Warto wiedzieć, że social media w rekrutacji wykorzystywane są nie tylko do szukania pracowników, ale również ich sprawdzania. Specjaliści z branży HR, zanim zaproszą kandydata na rozmowę kwalifikacyjną, szukają o nim jakichś informacji (pisaliśmy m.in. Rozmowa kwalifikacyjna – 5 najtrudniejszych pytań). Miejscem, z którego można się najwięcej dowiedzieć, są właśnie media społecznościowe. Wystarczy wpisać imię i nazwisko kandydata i jeżeli jego profil jest publiczny, pojawią się wszystkie treści publikowane w internecie.
Specjaliści zaglądają na Facebooka, LinkedIn czy Goldenline i sprawdzają, jakie kompetencje ma dana osoba, co robi w wolnym czasie, a nawet, w jakim środowisku się obraca. Wiele osób szybko traci w oczach rekruterów, ponieważ informacje, które umieszczają w sieci, zniechęcają do dalszego kontaktu. Warto o tym pamiętać, dbać o swój wizerunek w sieci, wystrzegać się treści kontrowersyjnych i wulgarnych.
Pisaliśmy m.in. Na czym polega praca rekrutera
Nigdy nie wiadomo, kiedy rekruter zajrzy na naszą stronę, dlatego warto zadbać, aby publikowane treści nie narażały nas na ośmieszenie. Uważać muszą również pracodawcy. Oni, tak samo, jak pracownicy, są sprawdzani i oceniani. Obecnie coraz więcej osób, zainteresowanych pracą w danej firmie, wchodzi na jej stronę w social mediach i sprawdza zamieszczone tam informacje. Wizerunek, który tam znajdzie powinien zachęcać do nawiązania dalszego kontaktu.
Ogłoszenia w mediach społecznościowych – co zrobić, aby przyciągnąć kandydatów?
Ogłoszenia rekrutacyjne umieszczana w social mediach nie powinny przypominać tych, publikowanych w prasie czy agencjach zatrudnienia. W social mediach warto wykazać się kreatywnością, pokazać zalety pracy w danym zakładzie, pochwalić się atmosferą, panującą w firmie. Te elementy mają przyciągnąć kandydatów, pokazać im, że wiele tracą, pracując w innym miejscu. Dopiero po zainteresowaniu potencjalnych kandydatów, należy umieścić właściwe ogłoszenie o pracę (pisaliśmy m.in. Jak napisać ogłoszenie o pracę).
Warto skorzystać z 2-3 miejsc, np. firmowego LinkedIn, Facebooka czy Instagrama. Aby firma dobrze się prezentowała się w social mediach powinna:
- Zachować spójność treści i grafiki,
- Umieszczać treści wysokiej jakości,
- Regularnie publikować nowe, ciekawe informacje,
- Odpowiadać na zamieszczone komentarze i wiadomości,
Rekrutacja przez portale społecznościowe to świetny sposób na przyciągniecie odpowiednich kandydatów. Oczywiście nie może to być jedyny sposób sprawdzenie ich umiejętności – najważniejsze w dalszym ciągu jest rozmowa i kontakt osobisty.
Social media w rekrutacji – zalety i wady
Duża część życia zawodowego, przeniosła się dziś do Internetu. Dzięki sieci zmienił się sposób poszukiwania pracy i prowadzenia rekrutacji. Serwisy społecznościowe jak GoldenLine stały się obowiązkowym miejscem dla osób, które chcą się rozwijać i zadbać o swoją karierę zawodową.
Pisaliśmy niedawno: Jak zorganizować pracę w biurze
Social media w rekrutacji ułatwiają również pracę osobom, które na co dzień zajmują się zatrudnianiem i wyszukiwaniem talentów. Wykorzystywanie mediów społecznościowych w procesie poszukiwania i zatrudniania nowych pracowników ma wiele zalet, które warto wymienić. Jest to m.in.:
- Dotarcie do wybranej grupy docelowej – dzięki dostępnym opcjom rekruterzy mogą z łatwością dotrzeć do kandydatów o określonym wykształceniu i potrzebnych kompetencjach.
- Można znaleźć osoby, które nie szukają pracy – social media w rekrutacji to świetny sposób na znalezienie osób, które nie szukają zatrudnienia, czyli do kandydatów pasywnych. W ten sposób wiele firm znalazło doskonałych pracowników, spełniających wszystkie potrzebne wymagania.
- Lepsza forma komunikacji – portale społecznościowe pomagają zmniejszyć dystans między pracodawcą a kandydatem. Firmy, które ogłaszają się w mediach, wydają się bardziej nowoczesne i przyjaźnie nastawione do ludzi.
- Pozwalają wyrobić sobie opinie na temat danej firmy – social media są często pierwszą stycznością z daną firmą. Dzięki informacjom zawartym na portalach kandydaci mogą poznać firmę, jej strukturę i politykę. To dobry początek do dalszej, owocnej współpracy.
- Pozwalają na szybko przegląd profilu zawodowego kandydata – na portalach tj. LinkedIn można umieścić dokładne dane dotyczące swojego wykształcenia, kompetencji, doświadczenia zawodowego. To duże ułatwienie dla rekruterów, którzy mogą szybko wstępnie poznać kandydata, dobrać odpowiednią osobę do wolnego stanowiska. Odchodzi wstępny etap, w którym kandydat musi przesyłać CV, a rekruter dokładnie je analizować.
- Social media w rekrutacji pomagają zaoszczędzić czas i szybko znaleźć wymarzonego kandydata (pisaliśmy na naszym innym blogu Zarządzanie czasem w pracy).
- Łatwy sposób komunikacji – jeżeli rekruter wypatrzył idealnego kandydat, ma możliwość szybkiego nawiązania kontaktu. Wystarczy dowolny komunikator i już można nawiązać rozmowę (pisaliśmy m.in. Jak skutecznie rekrutować pracowników).
- Oszczędność pieniędzy – proces rekrutacyjny nie jest tani, wymaga odpowiedniego przygotowania, umieszczenia ogłoszeń, a to generuje wydatki. Ogłoszenia w social mediach są całkowicie bezpłatne, można korzystać z nich w dowolnym czasie. Aby zwiększyć zasięg ogłoszeń, można poprosić znajomych czy obecnych pracowników o rozpowszechnianie ogłoszeń na swoich stronach.
Oczywiście media społecznościowe nie są idealnym sposobem na rekrutacje, nie sprawdzą się w każdej sytuacji. Główne wady tego typu rozwiązania to:
- Ograniczony dostęp do niektórych branż, ponieważ profile na portalach społecznościowych mają przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem, o konkretnych specjalizacjach.
- Ograniczony zasięg – na portalach typu LinkedIn, GoldenLine rejestrują się głównie osoby, które mieszkają w dużych aglomeracjach miejscach, dużo rzadziej korzystają z nich mieszkańcy wsi i małych miasteczek.
- Ciągle niewielki zasięg – mimo że na świecie social media w rekrutacji zajmują czołowe miejsce, w Polsce korzystają z ich głównie duże, nowoczesne korporacje. Sytuacja ta jednak ulega stopniowej zmianie, specjaliści przewidują, że za kilka lat media rola mediów społecznościowych w rekrutacji będzie dużo większa.
Jak skutecznie rekrutować pracowników w Social mediach?
Aby rekrutacja z wykorzystaniem social mediów była skuteczna, ogłoszenia wcale nie muszą być publikowane na wszystkich dostępnych mediach. Warto wybrać jedną lub dwie strony i na nich skupić całą swoją uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie profilu na LinkedIn lub Golden Line i ewentualne regularne publikowanie treści na Facebooku czy Instagramie. Tyle wystarczy, aby trafić do odpowiedniej grupy kandydatów.
Pisaliśmy m.in. Motywacja do pracy
Bardzo ważne jest, aby prowadzone profile były systematycznie aktualizowane. Dzięki temu odbiorcy wiedzą na bieżąco, co dzieje się w firmie. Aktualności, które pojawiają się w określone dni, świadczą, że firma dba o swoich odbiorców. Przedsiębiorstwa, które rekrutują pracowników przez social media, powinny zadbać, aby na portalach społecznościowych były również konta aktualnych pracowników, w tym kadry menadżerskiej. Dzięki temu kandydaci mogą poznać przyszłą kadrę, a to dobrze przekłada się na wizerunek firmy.
Wypowiedzi pracowników, pozwalają poznać, czy w zakładzie panuje przyjazna atmosfera, w której warto pracować. Duże firmy, które nie muszą liczyć się z wydatkami, powinny zdecydować się na płatne kampanie na Facebooku. W ten sposób firmą zainteresuje się więcej osób, być może ogłoszenie zwróci uwagę idealnego kandydata. Dobrym sposobem na rekrutacje w social mediach jest również korzystanie z wielu różnych form np. komunikacji – tekstowej, obrazów i video oraz nawiązanie współpracy z osobami, które wiedzą, jak pracować z mediami społecznościowymi.
Pisaliśmy m.in. Dane osobowe w rekrutacji
Spójne komunikaty pomogą nie tylko zbudować pozytywny wizerunek firmy, ale również przyczynią się do uzupełnia załogi o wartościowe osoby.
Jak nauczyć się wykorzystywać social media w rekrutacji?
Mimo że social media od lat obecne są w życiu, to ich rola w rekrutacji nie jest jeszcze przez wszystkich dobrze poznana. Warto to zmienić, ponieważ właściwie wykorzystane mogą przyczynić się do sukcesu przedsiębiorstwa. To znak nowoczesności, podążania za nowymi trendami. Aby ułatwić wykorzystanie social mediów w rekrutacji powstały szkolenia, dedykowane specjalistom ds. HR oraz osobom zarządzającym.
Pisaliśmy ostatnio: Co robić po maturze
Ich celem jest pokazanie potencjału mediów społecznościowych w obszarze HR, a także nabycie praktycznych umiejętności wykorzystania ich w procesie rekrutacji. Dzięki odbytym kursom można szybko zwiększyć skuteczność i efektywność działań związanych z social media. Tematyka kursów obejmuje takie tematy jak:
- Pojęcie, historia i charakterystyka mediów społecznościowych
- Obszary działania firmy, w których warto korzystać z mediów społecznościowych
- Wizerunek i znajomość firmy w mediach społecznościowych dla potrzeb HR
- Umiejętność skutecznego wykorzystania social media w procesie rekrutacji
- Rozwijanie umiejętności zastosowania narzędzi komunikacji i współpracy mediów społecznościowych w procesie rekrutacji
- Budowanie profili firm i pracowników w sieci
- Skuteczne dotarcie do kandydatów pasywnych
- Planowanie i publikowanie treści publikowane w social media
- Budowanie społeczności kandydatów wokół firm
- Prowadzenie skutecznego dialogu z kandydatami i odpowiadanie na komentarze
- Projektowanie działań rekrutacyjnych i wizerunkowych w social media
- Monitorowanie efektów działania w sieci
- Jak projektować działania rekrutacyjne i wizerunkowe w social media
Szkolenia na temat Social media w rekrutacji są przeznaczone dla pracowników działów HR, osób, które zajmują się zarządzaniem zasobami ludzkimi, osób publikującym oferty pracy w internecie, a także dla wszystkich, którzy są zainteresowane szerszym wykorzystaniem możliwości mediów społecznościowych. Nowe technologie, w tym social media to świetny sposób na urozmaicenie działań rekrutacyjnych, dotarcie do większej liczby kandydatów, sprawniejsze wyszukiwanie pracowników pasywnych.
Pisaliśmy m.in. HR miękki i HR twardy oraz Jak zacząć pracę w HR
Oczywiście nadal nic nie zastąpi rozmów i wymiany doświadczeń, ale dzięki możliwościom, jakie dają social media w rekrutacji cały proces może przebiegać sprawniej dla dwóch stron. Warto, aby każdy rekruter nauczył się korzyć się z tego rozwiązania, poznał możliwości, jakie oferuje i zwiększył swoje kompetencje.
0 komentarzy o "Social media w rekrutacji i selekcji pracowników - jak rekruter może korzystać z mediów społecznościowych?"