Jak sobie radzić z plotkami w pracy? To pytanie zadaje sobie każdy, kto choć raz padł ofiarą plotek. Niestety, w zakładach pracy, gdzie pracuje dużo osób ciężko uniknąć plotek. Rozmowy na temat innych osób są zakładową codziennością, wiele osób traktuje je jako rozrywkę i odskocznię od codzienności. Jednak plotki potrafią ranić, psuć atmosferę, a nawet zrujnować czyjeś życie. Jak sobie z nimi radzić? Co zrobić, aby plotki nie miały negatywnego wpływu na życie i nie krzywdziły innych osób?
Jak sobie radzić z plotkami w pracy – na początku sprawdź, czym jest plotka
Aby dowiedzieć się, jak radzić sobie z plotkami w pracy, trzeba najpierw dowiedzieć się, co to jest plotka i skąd się bierze. Według definicji plotka to niesprawdzona pogłoska, która powoduje utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Ważną cechą plotki jest okres, w jaki się rozprzestrzenia. Plotki rozprzestrzeniają się błyskawicznie, i co ważne, szybko się zmieniają. Wystarczy, że każda osoba lekko ubarwi zasłyszane wiadomości, a szybko stają się zupełnie inne, niż na początku.
Plotki pojawiają się w wielu miejscach, tam gdzie spotykają się ludzie. Są zazwyczaj stałym elementem w miejscu pracy, pojawiają się w trakcie spotkań z rodziną czy znajomymi. Ludzie lubią rozmawiać o innych, często przekazują innym niesprawdzone informacje o jakieś osobie, które szybko przemieszają się dalej. Plotkują ludzie młodsi i starsi, kobiety i mężczyźni, niezależnie od wykształcenia. Badania dowodzą, że najczęściej plotkują osoby, które mają niskie poczucie własnej wartości, ich życie jest nudne, mają problemy w pracy lub w domu. Plotkują po to, aby przez chwilę żyć życiem innych, chcą poczuć się ważne, to dla nich sposób na relaks.
Dobrze, jeżeli plotki nie są szkodliwe, dotyczą pozytywnych informacji, ale zdarza się, że niesprawdzone informacje mogą zrujnować czyjeś życie, przyczynić się do utraty pracy. Aby mówić o plotce muszą wystąpić dwa elementy:
- Tajemniczość – źródło plotki jest nieznane,
- Pewność – nikt nie wątpi w przekazywane informacje.
Niestety, poradzenie sobie z plotkami w pracy jest trudne, wymaga dużo siły i zaangażowania wielu osób
Jakie funkcje pełni plotka?
Plotka może powstawać w różnym środowisku, często rozwija się w miejscu pracy, gdzie spotykają się z sobą ludzie o różnych charakterach. Plotkowanie dla wielu osób jest przyjemne, pozwala przestać myśleć o swoich problemach, a skupić się przez chwilę na innych osobach. Plotka może pełnić wiele różnych funkcji. Główne, o których warto wiedzieć to:
- Funkcja informacyjna – plotka jest ulubionym sposobem spędzania czasu dla osób, które pragną nowych informacji o współpracownikach.
- Rozwija wyobraźnię – plotkowanie jest domeną osób, które lubią dużo mówić, są kreatywne i mają rozwiniętą wyobraźnię. Plotki są często wzbogacane o dodatkowe elementy, przez co stają się coraz bardziej atrakcyjne, przyciągają uwagę.
- Podtrzymuje więzi międzyludzkie – choć trudno w to uwierzyć, plotkowanie pomaga podtrzymać kontakty społeczne. W sytuacji, gdy brakuje tematów do rozmowy, plotka potrafi zachęcić do dalszej konwersacji, pozwala na dłuższą wymianę informacji. Plotki wzmacniają również zaufanie, ponieważ przekazywane są tym osobom, do których mamy zaufanie. Wiele osób plotkuje, aby zjednać sobie ludzi i znaleźć nowych znajomych.
- Pozwalają oderwać się od obowiązków – niemal każdy ma momenty, że ma dość obowiązków i na chwilę chce się oderwać od pracy. Spotkanie przy kawie i wymiana najświeższych plotek pozwala się zresetować i znów powrócić do obowiązków.
- Budują napięcie – plotki potrafią uratować nudne spotkanie. Są osoby, które przekazują plotkę w ciekawy, intrygujący sposób. Informacja, która początkowo była nuda, staje się pełna napięcia.
Plotki mogą mieć wydźwięk pozytywny lub negatywny. Często wywierają wpływ społeczny, pozwalają obgadać osoby, które postąpiły wbrew panującym zasadom. Dla wielu osób są szansą na upust emocjonalnym napięciom, wyładowanie się, wyrażenie swoich pragnień
Jakich tematów dotyczą plotki w pracy?
Plotki w pracy mogą dotyczyć każdego, niezależnie od zajmowanego środowiska. Często rodzą się z zazdrości lub chęci zaszkodzenia drugiej osobie. Główne tematy plotek w pracy to:
- Awans – podwyżka lub zmiana stanowiska na wyższe często powoduje falę plotek. Współpracownicy wymyślają powody awansu, np. romans z szefem czy donoszenie na innych. Najczęściej nie mają żadnego pokrycia, pojawiają się z zazdrości, że ktoś inny, a nie my został doceniony. Jednym ze sposobów uniknięcia rozmów na ten temat, jest jasne określenie zasad awansu.
- Zarobki – temat pieniędzy pojawia się w każdej pracy. Plotki dotyczą zazwyczaj tego, ile kto zarabia, jakie otrzymuje premie itp. Bywa, że osoby na wyższych stanowiskach są obgadywane przez pozostałych, posądzane o nieuczciwość czy różnego typu manipulacje czy nieuczciwe interesy.
- Przełożeni – niemal każdy lubi wymieniać uwagi na temat swojego szefa. Ludzie potrafią wytykać przełożonemu błędy i pomyłki, oskarżać go o brak kompetencji itp. Bywa, że plotkarze chcą zaszkodzić przełożonym, uważają, że posądzanie ich o nieuczciwość, doprowadzi do zwolnienia.
- Współpracownicy – to jeden z najczęstszych tematów plotek w zakładach pracy. Im więcej ludzi, tym więcej powodów do plotek. Wystarczy, że ktoś się z kimś pokłóci, a już powstaje na ten temat mnóstwo informacji. Zdarza się, że obgadywane jest również życie prywatne znajomych z pracy np. z kim się spotykają, co robią w wolnym czasie itp. Takie rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji może zniszczyć czyjeś dobre imię i reputację.
- Romanse – wystarczy, że ktoś na kogoś milej spojrzy czy dwie osoby pójdą razem na kawę, a już powstają plotki, że coś je łączy (pisaliśmy na naszym innym blogu: Romans w pracy). Niestety, takie posądzanie może dojść do parterów obgadywanych osób i prowadzić do przykrych sytuacji.
- Imprezy integracyjne – plotki często rodzą się po imprezach integracyjnych, które mają na celu lepsze poznanie się i stworzenie zgranego zespołu. Niestety, często bywa zupełnie inaczej. Bywa, że ktoś zostanie posądzony o romans w pracy, ktoś inny o dużą zażyłość z szefem. Trzeba na to uważać, ponieważ takie plotki mogą spowodować posądzenie o mobbing czy dyskryminacje w pracy.
Negatywne skutki plotkowania w pracy
Aby atmosfera w pracy była miła i pozwalała na sumienne wykonywanie obowiązków, warto wiedzieć, jak sobie radzić z plotkami w pracy. Niestety, zdarza się, że plotki zmniejszają motywację, wpływają negatywnie na zaangażowanie, psują dobrą atmosferę, są przyczyną problemów zdrowotnych (pisaliśmy m.in. Motywacja do pracy oraz na naszym innym blogu: Jak motywować pracowników). Zdarza się, że obgadywana osoba czuje lęk przed pójściem do pracy, boi się tego, co znów usłyszy na swój temat. Plotki w pracy mają to do siebie, że szybko się przemieszczają, modyfikują, nie zawsze można nad nimi zapanować. Warto ukrócić je w zalążku, gdy się rozniosą, będzie to dużo trudniejsze. Niestety, nie zawsze sami pracownicy są w stanie zadbać o dobrą atmosferę w miejscu pracy.
Bywa, że osoby, które są obiektem plotek nie są w stanie skupić się na obowiązkach, czują się upokorzone, stają się coraz mniej efektywne, aż w końcu rezygnują z pracy (pisaliśmy m.in. Jak poprawić efektywność pracy). Nie warto się poddawać, tylko walczyć o swoje. Plotka może stać się narzędziem mobbingu. W wielu firmach zdarza się, że ktoś wymyśla niestworzone historię na temat drugiej osoby, ponieważ chce, aby ludzie się od niej odwrócili. Uważa, że plotka uniemożliwi tej osobie awans czy podwyżkę. Wystarczy rozpowiedzieć, że dana osoba nie radzi sobie w pracy, nie wykonuje zadań.
To na pewno szybko dojdzie do szefa i może być przyczyną problemów. Jeżeli plotki stają się codziennością, należy poprosić o pomoc kompetentne osoby. Zazwyczaj pracownicy ds. HR miękkiego zajmują się również dbaniem o dobrą atmosferę w firmie. Warto się do nich zwrócić, bo praca w nieprzyjaznej atmosferze jest bardzo stresująca i obciążająca. Aby pozbyć się ciągłego obgadywania, warto poznać podstawowe metody, jak sobie radzić z plotkami w pracy.
Jak sobie radzić z plotkami – nie plotkuj!
Aby pozbyć się plotkowania w firmie, należy zacząć od siebie i powstrzymać się od obgadywania innych osób, z którymi pracujemy. Często jest tak, że chęć podzielenia się z kimś zasłyszaną informacją jest bardzo silna, ale trzeba postarać się zachować ją dla siebie. Bardzo często usłyszymy jakieś wyrwane z kontekstu zdania, które po swojemu interpretujemy i zmieniamy, a które mogą wyrządzić dużą krzywdę drugiej osobie.
W sytuacji, gdy chcemy kogoś obgadać, powinniśmy postawić się na miejscu tej osoby, Przecież nikt nie lubi słuchać na swój temat niestworzonych historii. Jeżeli inny współpracownik przekazuje nam zasłyszane informacje, powinniśmy od razu zaznaczyć, że nie jesteśmy nimi zainteresowani i prosimy o zaprzestanie plotkowania. Tylko wspólne działanie pozwoli zadbać o dobrą atmosferę w firmie, pomoże uniknąć mobbingu i dyskryminacji w pracy.
Nie bądź zbyt wylewny – uważaj, z kim rozmawiasz
Bardzo często ofiarami plotek padają osoby, które są wylewne, gadatliwe, każdej napotkanej w pracy osobie opowiadają o swoim życiu osobistym. W pracy nie powinniśmy opowiadać o szczegółach życia, ponieważ może się zdarzyć, że zasłyszane słowa trafią od niewłaściwej osoby i szybko przekształcą się w plotkę. Jeżeli już musimy z kimś porozmawiać, wybierzmy zaufaną osobę, która na pewno nie podzieli się z innymi tym, co usłyszała.
Należy również uważać na to, co umieszczamy w mediach społecznościowych. Zdarza się, że jedno zdjęcie czy krótki wpis na Facebooku może stać się powodem plotek.
Porozmawiaj z plotkarzem – nie bój się zgłosić problem
W pracy ciężko coś ukryć, dlatego szybko można się dowiedzieć, kto roznosi plotki. Aby ukrócić ten proceder, należy porozmawiać z plotkarzem. Udawanie, że nic się nie dzieje, na pewno nie pomoże, a jedynie da poczucie osobie roznoszącej plotki, że może sobie na dużo pozwolić. Należy wyjaśnić tej osobie, że jej słowa ranią, są przyczyną problemów, sprawiają nam dużą przykrość. Plotkarz nie zawsze działa w złej woli, czasem rozpowiada zasłyszane historie dla zabawy, z nudów czy do rozbawienia towarzystwa.
Na początki warto zacząć od rozmowy w cztery oczy. W wielu przypadkach plotkarz zrozumie, że niewłaściwie postępuje, przeprosi i postara się zmienić swoje posępnienie. Jeżeli jednak rozmowa nic nie daje, należy włączyć do sprawy inne osoby, np. pracowników HR lub przełożonych. Plotki można uznać za mobbing lub dyskryminacja w pracy. Przełożony powinien przeprowadzić dyscyplinująca rozmowę z plotkarzem, a jeżeli to nie pomoże zastosować wobec niego bardziej radykalne środki. Nie możemy się poddawać, rezygnować z lubianej pracy, tylko dlatego, że ktoś bawi się naszym kosztem.
Warto pamiętać, że obowiązkiem pracodawcy jest pilnowanie, aby nie doszło do naruszania praw pracowniczych. To pracodawca jest odpowiedzialny za tworzenie przyjaznego środowiska pracy, dlatego jego obowiązkiem jest wszczęcie odpowiednich kroków. Aby mieć pewność, że sprawa zostanie potraktowana poważne, można złożyć wniosek o ukrócenie plotek na piśmie
Staraj się ignorować plotki
Chcesz wiedzieć, jak sobie radzić z plotkami w pracy? Po prostu nie zwracaj na nie uwagi. Jeżeli plotki nie są krzywdzące, staraj się je ignorować lub przyjmować ze śmiechem. Taka reakcja może spowodować, że plotkarz szybko straci zainteresowanie i przestanie traktować Cię jako swój cel. Im będziesz bardziej nerwowo reagował na plotki, tym osoba, która je rozpowszechnia, będzie mieć większą satysfakcję. Skup się na pracy, na tym, co dla Ciebie ważne, a plotki powinny szybko ucichnąć.
Ostateczne wyjście – zmień pracę
Czasami zdarza się, że sytuacja w pracy nie zmienia się, szef nie robi nic, aby poprawić atmosferę, współpracownicy co chwila rozsiewają plotki na Twój temat. Jeżeli plotki powodują, że każde wyjście do pracy jest stresujące, powoduje lęk, ból brzucha i inne dolegliwości, pomyśl o zmianie pracy (pisaliśmy m.in Stres w pracy biurowej). Takie rozwiązanie jest najlepsze wtedy, gdy nie przepadasz za swoją pracą, a w przyszłości i tak planowałeś zmianę stanowiska (pisaliśmy m.in. Jak znaleźć pracę bez doświadczenia).
W przypadku, gdy przełożeni bagatelizują problem i nie robią nic, aby zakończyć plotkowanie, zmiana pracy może być najlepszym wyjściem. Ciężko pracować w mało przyjaznej atmosferze, z czasem wykonywanie obowiązków i efektywna praca stanie się dużym problem, pojawią się problemy zdrowotne (pisaliśmy m.in. Zarządzanie czasem w pracy). Lepiej znaleźć miejsce, gdzie ludzi są dla siebie życzliwi, panują zdrowe i przyjazne relacje.
Jak plotki psuja atmosferę w pracy?
Plotki w pracy występują bardzo często, ciężko je całkowicie wyeliminować. Wystarczy jedna czy dwie osoby, które lubią roznosić i ubarwiać zasłyszane informacje, a już atmosfera w firmie może ulec znacznemu pogorszeniu. Plotki nie tylko wpływają negatywnie na samopoczucie osób, które są ich bohaterami, ale również obniżają efektywność pracy. Jak pokazują badania, ponad 35% pracowników plotkuje w godzinach pracy, a tym samym niepotrzebnie traci czas. Plotki najczęściej mają znaczący wpływ na efekty pracy.
Jest to zwłaszcza widoczne w zakładach, gdzie liczy się gra zespołowa i wspólne działanie. Trudno współpracować z kimś, kto wymyśla plotki na nasz temat i chce nam zaszkodzić. Plotka może mieć destrukcyjny wpływ na osobę, która padła jej ofiarą. Obniża poczucie własnej wartości, niszczy dobrą samoocenę, psuje relacje z innymi ludźmi. Trzeba nauczyć się, jak sobie radzić z plotkami w pracy, bo bez tego ciężko funkcjonować w zespole.
Jak sobie radzić z plotkami w pracy – rola menadżerów
Dużą rolę w walce z plotkami odgrywają liderzy czy menadżerowie (pisaliśmy niedawno: Jak być dobrym kierownikiem). Mimo że nie plotek w pracy nie zawsze da się uniknąć, to rolą osób zarządzających jest zadbanie, aby pojawiały się jak najrzadziej oraz nie raniły osób, których dotyczą. Wszyscy pracownicy powinni zdawać sobie sprawę, że plotki psują relacje w zespole, dlatego każdy musi zachowywać się tak, aby nie dochodziło do trudnych sytuacji. Częstą przyczyną plotek jest słaby przepływ informacji i zła komunikacja w firmie.
Pisaliśmy również: Zasady pracy w biurze
Menadżerowie czy przełożeni powinni zadbać, aby wszystkie procesy i procedury były jasne, a kultura organizacyjna była znana każdemu pracownikowi. Warto jasno określać zasady podwyżek, awansów, dzięki temu nie pojawią się plotki na ten temat. Takie sprawy nie powinny być załatwiane po cichu, bo to na pewno szybko spowoduje powstanie plotek. Menadżer powinien również ustalić zasady, które ograniczą powstawanie pogłosek. Warto zarządzić, aby nie rozmawiać na temat danej osoby wtedy, gdy jest nieobecna.
Pisaliśmy niedawno również: Wypalenie zawodowe
Wszystkie problemy powinny być na bieżąco wyjaśniane, nie wolno niczego ukrywać i czekać, aż samo się rozwiąże. Niedopuszczalne jest mówienie za plecami i nieprzyjmowanie wyjaśnień. Warto nauczyć zespół współpracy, wymagać, aby wszyscy byli zaangażowani i mieli taki sam wkład w budowanie dobrej atmosfery. Menadżer powinien mieć plan, wiedzieć, jak zachować się wtedy, gdy pracownik zgłosi, że w firmie rozprzestrzeniają się plotki (pisaliśmy m.in. Jak zarządzać pracownikami). Tylko szybka reakcja pomoże zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom.
Nie jest łatwo znaleźć odpowiedź na pytanie, jak sobie radzić z plotkami w pracy. To trudna sprawa, ponieważ plotki mogą pojawić się w każdym zakładzie pracy i całkowicie popsuć relacje między współpracownikami. Bardzo ważne, aby szybko reagować, nie dać się wciągnąć w plotkowanie, a w razie problemów poprosić o pomoc przełożonych.
0 komentarzy o "Jak sobie radzić z plotkami w pracy?"